Az ikontervezés, ahogy én látom kísérletező időszakát éli: a képernyőfelbontás drámaian megugrott és az ikonok is vele nőttek. A Vistával bejött a csillogó, üvegszerű megjelenés. Másrészről még mindig a régi jó pixelekből állnak össze és a 16x16-os méretet is széles körben használják. Valahol itt kezdeném el számba venni miért szaporodtak meg a szép, de használhatatlan, átgondolatlanul gyártott ikonkészletek..
Ez az ikon gyönyörű.. ha eltekintünk attól, hogy túl részletes, az apró finomságok elvesznek kis méretben, köztük a megkülönböztető jellege is, ami az ikonkészlet többi elemétől elválasztaná - a színes toll. Ezzel szemben nagy felületet vesz el a nem hasznos rész- az Adobe cég "A" betűje.Vegyük csak sorban általánosan. Mert kritizálni mindíg könnyebb nemde? ;-)
#1 Hiba- a készlet tagjai túlságosan egyformák
Az ikonoknak egymás között is megkülönböztethetőnek és felismerhetőnek kell lenniük első pillantásra. A problémát súlyosbítja, hogyha a megszokott kis méretben (16x16, 32x32 pixel) kell őket alkalmaznunk. És rendszerint kell.
#2 Hiba- egy darab ikon túl sok elemből áll
Egy ikon jel, tehát valami helyett áll, a jelölt információ rövidítése. Minél egyszerűbb és „szófukarabb” annál jobb.
Ezzel szemben Microsoft tervezői, egész apró grafikákat mellékelnek a Vistához, amik kerek ,beléjük foglalt történettel ajándékoznak meg, mint egy-egy meseillusztráció.
Ha a túldíszített grafikákat lekicsinyítjük a alkotóelemek nagy része elvész. Azonkívül a komplexitásuk miatt nagy méretben sem egyszerű sokszor megfejteni az üzetetüket.
#3 Ezzel máris elérkeztünk a harmadik ponthoz: mivel kevés pixelből gazdálkodunk az egész ikonnak a tárgyhoz tartozónk kéne lennie, mellőzve a felesleges elemeket. Ha csak a lényeget rakjuk bele, értékes pixeleket nyerünk és az ábrázolt téma sokkal kivehetőbbé válik. Ha ikon szettet tervezel, gondold át, melyik eleme lehet elhagyható.
#4 Egy készlet attól szett, hogy valami miatt összefügg. A stílus egysége fog össze több ikont egyetlen készletbe. Ez lehet színösszeállítás, perspektíva, méret, rajztechnika, vagy ezek kombinációja. Lehetőleg NE legyen egy plusz grafikai elem, ami csak ezért került rá és egyébént semmi funkciója! Ha a készletben csak néhány ikon van, a tervező fejben tarthatja a szabályokat. Ha sok és több dizájner is dolgozik rajtuk, nem árt szavakba foglalni.
#5 Az ikongyártással együtt jár egy formai redukció- szükségszerűen kompromisszumot kell kötni a használhatóság és az eredetiség között. Ha az ikonod az országhatárokon kívül is megjelenik, nem árt, ha mellőzöd a túl nemzeti gondolkodású asszociációkat. Ugyanez érvényes a túl személyes indítattású ötletekre is. Amennyiben nemcsak te fogod nézni, gondolnod kell másokra is.
#6 Miért rossz dolog szöveget írni az ikonokba? Először is, mert mint jel a szöveges információ helyett is áll, de így rögtön „visszaminősíted”. Másrészt mert össze fog függni azzal a nyelvvel amivel a szöveget leírtad és akadályozza a honosítást. Harmadrészt, ha az ikon kicsi, a szöveg olvashatatlan lesz. Az ilyeneket mint: „playlist”, „bookmarks” nyugodtan lehagyhatjuk, nem létfontosságú.
#7 Végezetül szinte sosem hangzik el, de a gomb meg az ikon két különböző dolog.
Pl a rádiógomb= 1 gomb, amire ha rákattintasz be vagy kikapcsolt állapotba hozod - DE egy on és off állapotot ábrázoló ikon az 1 grafika, amire ha ráklikkelsz, az egész ikont „megkattintod”.
Az ikonnal előfordulhat, hogyha beivódott valami miatt a köztudatba stabil eleme lesz az interfésznek.