Ezek a témák vannak

Galéria a deviantart-on

mert jó ha van

http://segitseg.blog.hu/ http://inda.blog.hu/2007/07/30/p127948#more127948

Legnézettebb bejegyzések

Gyönyörű ÉS használhatatlan ikonok

2008.09.09. 20:00 Beau D.N.

Címkék: ikon weboldal anatómia

Az ikontervezés, ahogy én látom kísérletező időszakát éli: a képernyőfelbontás drámaian megugrott és az ikonok is vele nőttek. A Vistával bejött a csillogó, üvegszerű megjelenés. Másrészről még mindig a régi jó pixelekből állnak össze és a 16x16-os méretet is széles körben használják. Valahol itt kezdeném el számba venni miért szaporodtak meg a szép, de használhatatlan, átgondolatlanul gyártott ikonkészletek..

Ez az ikon gyönyörű.. ha eltekintünk attól, hogy túl részletes, az apró finomságok elvesznek kis méretben, köztük a megkülönböztető jellege is, ami az ikonkészlet többi elemétől elválasztaná - a színes toll. Ezzel szemben nagy felületet vesz el a nem hasznos rész- az Adobe cég "A" betűje.

Vegyük csak sorban általánosan. Mert kritizálni mindíg könnyebb nemde? ;-)

#1 Hiba- a készlet tagjai túlságosan egyformák
Az ikonoknak egymás között is megkülönböztethetőnek és felismerhetőnek kell lenniük első pillantásra. A problémát súlyosbítja, hogyha a megszokott kis méretben (16x16, 32x32 pixel) kell őket alkalmaznunk. És rendszerint kell.

#2 Hiba- egy darab ikon túl sok elemből áll
Egy ikon jel, tehát valami helyett áll, a jelölt információ rövidítése. Minél egyszerűbb és „szófukarabb” annál jobb.
Ezzel szemben Microsoft tervezői, egész apró grafikákat mellékelnek a Vistához, amik kerek ,beléjük foglalt történettel ajándékoznak meg, mint egy-egy meseillusztráció.
Ha a túldíszített grafikákat lekicsinyítjük a alkotóelemek nagy része elvész. Azonkívül a komplexitásuk miatt nagy méretben sem egyszerű sokszor megfejteni az üzetetüket.

Általános jó tanácsok ikonkészítéshez

#3 Ezzel máris elérkeztünk a harmadik ponthoz: mivel kevés pixelből gazdálkodunk az egész ikonnak a tárgyhoz tartozónk kéne lennie, mellőzve a felesleges elemeket. Ha csak a lényeget rakjuk bele, értékes pixeleket nyerünk és az ábrázolt téma sokkal kivehetőbbé válik. Ha ikon szettet tervezel, gondold át, melyik eleme lehet elhagyható.

#4 Egy készlet attól szett, hogy valami miatt összefügg. A stílus egysége fog össze több ikont egyetlen készletbe. Ez lehet színösszeállítás, perspektíva, méret, rajztechnika, vagy ezek kombinációja. Lehetőleg NE legyen egy plusz grafikai elem, ami csak ezért került rá és egyébént semmi funkciója! Ha a készletben csak néhány ikon van, a tervező fejben tarthatja a szabályokat. Ha sok és több dizájner is dolgozik rajtuk, nem árt szavakba foglalni.

#5 Az ikongyártással együtt jár egy formai redukció- szükségszerűen kompromisszumot kell kötni a használhatóság és az eredetiség között. Ha az ikonod az országhatárokon kívül is megjelenik, nem árt, ha mellőzöd a túl nemzeti gondolkodású asszociációkat. Ugyanez érvényes a túl személyes indítattású ötletekre is. Amennyiben nemcsak te fogod nézni, gondolnod kell másokra is.

#6 Miért rossz dolog szöveget írni az ikonokba? Először is, mert mint jel a szöveges információ helyett is áll, de így rögtön „visszaminősíted”. Másrészt mert össze fog függni azzal a nyelvvel amivel a szöveget leírtad és akadályozza a honosítást. Harmadrészt, ha az ikon kicsi, a szöveg olvashatatlan lesz. Az ilyeneket mint: „playlist”, „bookmarks” nyugodtan lehagyhatjuk, nem létfontosságú.

#7 Végezetül szinte sosem hangzik el, de a gomb meg az ikon két különböző dolog.
Pl a rádiógomb= 1 gomb, amire ha rákattintasz be vagy kikapcsolt állapotba hozod - DE egy on és off állapotot ábrázoló ikon az 1 grafika, amire ha ráklikkelsz, az egész ikont „megkattintod”.
Az ikonnal előfordulhat, hogyha beivódott valami miatt a köztudatba stabil eleme lesz az interfésznek.

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://beau.blog.hu/api/trackback/id/tr81648666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.09.09. 22:10:44


Jó kis cikk ez, meg a blog is teszik, riszpekt.

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.09.09. 22:49:35

Ki használ ekkora bazinagy ikonokat, és mire??? 32x32-es van a desktopon, 16x16 a tálcán. Hová a lótüdőbe lehetne kitenni egy 256x256-ost? Mi értelme van? Még fejlécbe, logónak is óriási. Nyomtatásban még értem, de képernyőre?

32x32-ben egységes és látványos, ugyanakkor jól értelmezhető ikonsort csinálni -- no az a kunszt.

Kopi3.14 2008.09.09. 22:54:01

1600*1200 feletti felbontásnál lehet értelme...

fckeditor 2008.09.09. 23:05:36

node kérem, ez hányas ps ikonja?
7es talán?
a cs3 egyaltalan nincs tulcsicszva:)
a gyartok eredeti ikonjai sosem ilyenek, az utangyartottakrol meg hat inkabb ne is beszeljunk..
photoshopnews.com/stories/images/PSCS3/CS3-icon.png

fckeditor 2008.09.09. 23:06:13

mellesleg a peldan levo ikon sztem kifejezetten csunya..

dapol 2008.09.09. 23:32:38

Hat, nemtudom, nekem nem azert van 1920x1200 hogy bazi nagy, hanem hogy bazi sok ikon lehessen rajta

midnight coder 2008.09.10. 06:35:49

Így igaz, a felbontás egyre nő.

Judy Epokit 2008.09.10. 07:22:49

Jo cikk, bar az ominozus ikont megvedenem. Az Adobe A betuje lassan idotlen idok ota ezt a format viseli, a rajtalevo toll szinten az ismert program resze regota ezert konnyen felismerheto. A DTP studiok tobbsége mar regota nagyfelbontasokat hasznal itt az uj divat szerint keszult ikonok szepen teljesitenek. A nagymeretu ikonok nem mindig onceluak. A felhasznaloi feluletek mai trendje szerint ahol lehet bevetik a parasztvakitast, ennek mar-mar szerves resze valamifele nagyitas. Ennek merteke sok esetben brutalis mertekure allithato, es ha en szoftverfejleszo lennek adnek arra, hogy az alkalmazasom ikonja adott helyzetben ne egy pixeles paca legyen, hanem a megtervezet igenyes munka.

Kaptal egy CTRL+D kombot.

hyp 2008.09.10. 07:47:51

mac osx 128*128-as ikonokat használ

Beau D.N. · http://beau.hu 2008.09.10. 08:38:25

phoebia: egy szóval sem mondtam, hogy ez bármely PS hivatalos ikonja lenne, ahogyan azt sem hogy utángyártott, valamint ez csupán egy példa volt, még felhozhattam volna amennyit kedvem tartja, mert mostanában szinte csak ilyenek készülnek.

Persze gondoltam rá, hogy több "szemléltetőanyag is kellhet"...

DE 1: nem vagyok iskola, 2:hikomat kérdések és meglátások ellen nem tudom magam bebiztosítani, valaki úgy sem fogja érteni ha a szájába rágják miről van szó 3: fáradt voltam, mert késő este írtam.

phoebia 2008.09.10. 11:41:37

értem én, hogy mit írsz, de pont itt a válasz egyben, az eredeti ikonok normális grafikusok által vannak megterveztve, és kicsiben is működnek. akkor miről beszélünk?:)

Beau D.N. · http://beau.hu 2008.09.10. 12:25:55

Te arról beszélsz, hogy vannak "normális grafikusok" és "eredeti ikonok". Amik szépek és jók és kerek a világ.

Én arról beszélek, hogy emberek gyártanak ikonokat, eladnak ikonokat. Nemcsak szoftvergyártó cégek, akik mintegy mellékesen ikont is készíttetnek a program mellé, hanem főállásban. Ezek az arcok szállítanak be a "nagyobb cégeknek is" mint az iconfactory a twitternek. Viszont ez nem a reklám helye- Google a barátod.

És arról beszélek, hogy a hajdani praktikusságra épülő (bár néha vagy a technikai kötöttségek, vagy a művészi hiányosságok miatt) gyengécske ikonkultúrát, felváltotta tőlük is csaknem 100%-ban egy erősen látványorientált vizuális orgia.

Ami azzal kezd, hogy nem a leendő felhasználási méretében prezentálja a munkát, hanem kirakja 512pixelesben, amiben csodálatosan néz ki, mert olyan részletes, hogy órákig lehet böngészni, ezerszínű, és még csillog is, csak éppen 16x16 px-ben teljesen kivehetetlen. Tehát nem funkcionális, ahogy a bejegyzésben kifejtettem.

És akik ezeket gyártják nem „rossz grafikusok”, hanem a maguk módján igazi művészek, hiszen olyan energiát fektetnek egy-egy ikonjuk elkészítésébe, hogy rossz belegondolni.

Főleg, hogy az eredmény, mint „ikon” csaknem teljesen használhatatlan.

phoebia 2008.09.10. 15:12:49

a művészet az egy tervezőgrafikusnál, hogy mit tudsz elvenni, és nem az, hogy mit tudsz hozzáadni, hogy tökéletes legyen vmi szvsz.

pont ilyeneknél, mint egy ikon.

..ha a képen szereplő ikont valaki el tudta ADNI (nem ingyenesen letölthető valahonnan) az elég szégyen..

Beau D.N. · http://beau.hu 2008.09.10. 17:19:29

Elnézést mindenkitől akinek a hozzászólása késlelteve jelent meg. Sajnos csak phoebiáról kaptam értesítést. Ha merő véletlenségből nem nézem meg a várakozó kommenteket időtlen időkig ott álltak volna.
Nade jobb későn mint soha.

Beau D.N. · http://beau.hu 2008.09.10. 17:32:10

Judy Epokit ! Kösz a kedvencekbe mentést.

Igaz amit írsz.

Annyit tennék még hozzá, hogy valójában a bejegyzést az inspirálta, hogy nemrégiben újra ikonokat készítetem valakinek és olyan komplex elképzelésekkel jelentkeztek, hogy csak nehezen tudtam visszaszorítani a realitások talajára. Maximum 36x36-os kis jelekről volt szó (tehát maximum, mert ennél csak kisebb méretben láthatja őket majd a felhasználójuk), de ezzel együtt az ehhez hasonló kisgrafikus történetek voltak példának állítva, hogy márpedig, de lehet ilyet. Végül lekicsinyítettem őket, hogy lássák, valójában mire tervezünk.
Ezzel nem kárhoztatni szeretném őket, mert gyorsan átlátták, hogy mi a helyzet.

Csak mire eljutottunk odáig:-)

Judy Epokit 2008.09.12. 12:59:33

Ezt olvasgatva www.markshuttleworth.com/archives/162

eszembe is jutott a blog :)

Haszontalan bejegyzes, akar ki se tedd.
süti beállítások módosítása